Ambt & Heerlijkheid 204, jaargang 65, september 2019

Dit is het derde nummer van A&H in ons jubileumjaar.
Cathrien van de Ree bijt het spits af met een serie over de bouwstenen van Rhedense monumenten. Heel toepasselijk zo vlak voor Open Monumentendag (OMD).

Fineke Burgers volgt met een artikel over de schilder Abraham van der Zee. De aanleiding was een schilderij met daarop het Boschhuis op de Beekhuizenseweg in Rozendaal van deze schilder, dat de Kring cadeau kreeg.
Frans Wellink was betrokken bij de totstandkoming van ‘Stichting Rhedense Schaapskudde’ en vertelt daar over.

Jos Leeman volgt voor ons de ontwikkelingen rond de nalatenschap van C.H.H. Schweer bey der Becke, van augustus 1905 tot augustus 1913, de opening van de Schweer bey der Becke Stichting in Dieren.

Anita Matser vertelt over de schoenenwinkel van Erren in Velp.

Het artikel van Fred van Daalen over de ontwerpsystemen van Karel Petrus Cornelis de Bazel sluit ook aan bij OMD, maar is tevens een inleiding op een artikel dat in A&H 205 komt over arbeiderswoningen van De Bazel in Dieren.

Op 28 augustus 1939, tachtig jaar geleden, werd in Nederland de algemene mobilisatie uitgeroepen. Teunis Jacobus Burgers was een boer die de gevolgen aan den lijve ondervond en daarover berichtte in het weekblad van de Gelderse Maatschappij van Landbouw, onder de titel ‘Brieven van een gemobiliseerde jonge boer’. Wij publiceren nu twee van deze brieven.

De eerste boekbespreking gaat over het boek ‘Het Nederlandse meisje Audrey Hepburn’ van Robert Matzen, dat 14 september in een Nederlandse vertaling uitkomt. Tevens wordt dan om 14.00 uur een beeldje van Audrey Hepburn onthuld door haar jongste zoon Luca Dotti in de bloementuin van ‘De Nieuwe Beukenhof’, dat op de plaats staat van de villa waar Audrey in de oorlog woonde.
Na de televisieserie ‘Ridders van Gelre’ van omroep Gelderland, werd een stripboek uitgebracht, een must voor iedereen die de serie heeft gevolgd! A-Ha heet onze nieuwe rubriek, waarin wij interessant nieuws uit de acht dorpen opnemen, deze keer gaat het over de nieuwe muziektent van Ellecom.

Namens de hele redactie wens ik u veel leesplezier.
Nelleke den Boer-Pinxter